PROTOCOL PARTICIPACIÓ CIUTADANA
El Protocol del procés
de participació de la ciutadania al pressupost de l’Ajuntament de les Borges
Blanques revela el compromís d’aquest per fomentar la participació democràtica
de la ciutadania en varis aspectes de la vida dels Borgencs i Borgenques, així com també en part dels pressupostos municipals alhora que en mostra les seves
regles de funcionament. La participació ciutadana, com a dret atribuït de la
ciutadania i principi inspirador de l’Administració municipal, és una opció
estratègica i estructural de l’Ajuntament
de les Borges Blanques
i ha d’acompanyar les seves actuacions, especialment aquelles que estan
relacionades directament amb la qualitat de vida de la ciutadania i en tot allò
que afecti la seva quotidianitat.
L’Ajuntament, per tal
d’avançar cap a una participació democràtica real de la ciutadania, aposta per
reconèixer i donar un major protagonisme als seus convilatans en la construcció
col·lectiva de la ciutat i en les decisions que les afecten. Creiem fermament
que la implicació de la ciutadania en els afers públics és bàsica per tal de
reforçar la cohesió social i el sentiment de pertinença a la comunitat.
El procés de
participació al pressupost és l’eina que ofereix l’Ajuntament mitjançant la
qual els ciutadans i les ciutadanes de les Borges Blanques poden decidir sobre
l’assignació de part dels recursos municipals. Representen una manera directa
d’incidir en el repartiment i la gestió dels diners públics i són una aposta
decidida per un nou model de gestió, en el qual la participació ciutadana, la
transparència i la responsabilitat compartida en les decisions municipals en
són els pilars fonamentals.
L’Ajuntament fomenta
així els processos participatius perquè la ciutadania expressi les seves
demandes, per tal que aquestes siguin incloses en els pressupostos municipals
anuals, i es compromet a fer-ne el seguiment dels compromisos assolits per
l’Ajuntament.
El procés de
participació al pressupost, una de les polítiques de participació ciutadana de
major compromís, vol ser l’eina a través de la qual la ciutadania perquè puguin
incidir, de forma activa, a nivell econòmic, polític, social i cultural en els
assumptes públics. Aquesta aposta per la Democràcia participativa com a nova
forma de govern pretén que la ciutadania recuperi l'espai públic i intervingui
de forma decidida en l'entorn que l'envolta.
1. OBJECTE
L’objecte del present
protocol és regular el procés de participació de la ciutadania al pressupost
municipal del 2019, com una eina amb la qual els vilatans decideixen a què es
destinen una part dels recursos públics. Els principis bàsics que s’hi recullen
són:
- La universalitat
- Incentivar la
deliberació
- La col·laboració
entre ciutadania i Ajuntament
- L’impuls del
coneixement d’eines de democràcia directa
- Promoure la visió
col·lectiva de poble
- Incentivar formes de
treball transversal a nivell intern
- Fer un exercici de
transparència pro actiu en matèria pressupostària
- Acotar la viabilitat
tècnica, legal i econòmica
- Fer pedagogia sobre
les competències d’àmbit municipal
- Responsabilitzar els
ciutadans en el seguiment i control social de les
polítiques públiques
Els acords finals
presos en el debat del procés participatiu al pressupost seran vinculants i
seran elevats a l’aprovació del Ple Municipal a efectes de la seva aplicació en
el pressupost municipal del 2019.
2. PERIODICITAT DEL PROCÉS
Donat que l’Ajuntament
de les Borges Blanques aborda per primera vegada l’organització d’un procés
participatiu relacionat amb el pressupost municipal i considerant la seva
complexitat, aquesta s’entén com una experiència pilot específica per al pressupost
de 2019, amb clara voluntat de continuïtat i que haurà de servir de referència
i millora del procés participatiu i del protocol que el regula.
3. DOTACIÓ ECONÒMICA
L’Ajuntament de les
Borges Blanques posarà a debat participatiu una quantitat de 50.000€ del 2019.
L'única excepció serà
la reserva de fons d’aquelles inversions de caràcter general de la vila que
estiguin vinculades a la recepció de possibles subvencions externes. També
seran deduïdes les quantitats compromeses per les inversions de caràcter
plurianual. L’Ajuntament exposarà amb claredat quina serà la disponibilitat
pressupostària concreta de la partida subjecta al debat del procés de
participació al pressupost.
4. ÀMBIT I DIVULGACIÓ
4.1.- Àmbit d’aplicació
L’àmbit territorial d’aquest
Protocol és el conjunt del terme municipal de les Borges Blanques.
4.2.- Subjectes
d’aplicació
Els subjectes
d’aplicació d’aquest Protocol són tots els ciutadans i ciutadanes empadronats a
les Borges Blanques i majors de 16 anys.
Els subjectes d’aplicació
d’aquest Protocol tindran dret a presentar propostes i a votar-les en el procés
que contempla el present document. A aquest efecte el padró de referència que s’utilitzarà
serà el vigent 2 mesos abans de l’inici del mateix.
4.3.- Difusió del procés
participatiu
Per a un correcte
desenvolupament dels Pressupostos Participatius hi haurà una divulgació
adequada i un compromís en la seva difusió per part de l'equip de govern,
establint per a tal fi els següents aspectes:
- L'Ajuntament
realitzarà una campanya informativa, prèvia a la convocatòria del procés de
Participació al Pressupost, on explicarà la necessitat de realitzar-lo i
convidant a la ciutadania a participar en el mateix.
- L'Ajuntament farà
servir tots els mitjans necessaris en funció de la disponibilitat per a
garantir una difusió eficient del procés de Participació al Pressupost en totes
les diferents fases.
- L'Ajuntament posarà a
disposició de la ciutadania el model de recollida de propostes. Aquest podrà
ser recollit i lliurat a les recepcions dels diferents edificis municipals, a
la pàgina web municipal i en aquells altres indrets on es determini.
- L'Ajuntament
comunicarà els terminis de la fase de recepció de propostes.
5. ÒRGANS I ESPAIS DEL
PROCÉS
5.1.-Comissió de
Coordinació
Formada
per alcalde, regidors i tècnics de l'Ajuntament per dissenyar, gestionar i
donar suport al procés.
La seva funció principal és, doncs, el seguiment operatiu del
procés, intervenint en la seva definició, organització i dinamització.
5.1.2 Funcions de la
Comissió de Coordinació
- Avaluar i validar les
propostes ciutadanes a partir dels criteris definits a
l’apartat 6.2
- Reagrupar les
propostes.
- Col·laborar
activament en la presentació i promoció de les propostes candidates
- Prioritzar i
seleccionar les propostes a incloure en la fase de votació per part de la
ciutadania.
- Col·laborar
activament en les actuacions enfocades a facilitar la votació de les propostes.
- Revisar els projectes
d’execució redactats per part dels tècnics municipals.
- Planificar els
projectes de execució de les propostes guanyadores.
- Fer el seguiment de
l’execució de les propostes seleccionades per la ciutadania.
-Supervisar l’execució
dels projectes.
-Vetllar
pel bon desenvolupament del procés i per l’aplicació d’aquest protocol.
- Avaluar el procés
participatiu i els resultats obtinguts i participar activament en el retiment
de comptes.
-Validar la memòria
final del procés.
6. DETERMINACIÓ DE LES
PROPOSTES
6.1 Formulació de
propostes ciutadanes
-Podran presentar
propostes les persones empadronades a les Borges Blanques majors de 16 anys.
-Les propostes hauran
de ser concretes i hauran de complir els criteris definits en l’apartat 6.2.
-Les propostes es
podran presentar electrònicament o presencialment mitjançant l formulari de propostes on s’haurà de fer
constar, com a mínim:
a) les dades de qui fa
la proposta, nom, DNI, correu electrònic, telèfon.
b) el nom de
l’actuació, necessitat que vol resoldre, persones o col·lectius a qui
va adreçada, ubicació i
breu descripció.
El termini per
presentar propostes serà de 23 dies des de la convocatòria pública del procés.
El sistema de registre
de propostes només acceptarà una proposta per ciutadà, si un mateix ciutadà
presenta més d’una proposta, el sistema només comptabilitzarà la que vingui
determinada pel dia i hora de presentació de les mateixes.
6.2 Criteris
d’elegibilitat de les propostes
- No poden superar la quantitat global destinada a la partida de pressupost participatiu corresponent a l’any 2019 de 50.000€.
- Han de ser competència municipal i no poden dependre de finançament exterior.
- Han de ser d'interès general per a la ciutat, no només per a col·lectius concrets.
- No poden ser actuacions plurianuals: no han d’afectar el pressupost de més d’un any.
- Han de tenir un cost de manteniment sostenible.
- No han de suposar la contractació de nou personal.
- Han d’aparèixer a la partida d’inversions, i s’ha de poder ampliar aquesta partida a altres despeses en properes edicions del procés.
- No han d’estar incloses en altres actuacions vinculades a la recepció de possibles subvencions externes.
- Han de ser sostenibles financerament segons la normativa vigent.
- No han de comprometre pressupostos futurs.
- Han de ser legals.
- Han de ser actuacions amb començament i final.
- A la proposta hi han de figurar les dades de la persona que l’ha elaborat (nom i cognoms, DNI i telèfon i/o adreça electrònica de contacte).
6.3.- Ordenació de les
propostes
Un cop recollides les
propostes per part de l’Ajuntament, la comissió de coordinació procedirà a
ordenar-les i a descartar aquelles que no compleixin els criteris d’elegibilitat
establerts a l’apartat 6.2. La comissió de coordinació té la facultat d’interpretar
aquelles propostes similars i que estiguin redactades de manera diferent per a
fusionar-les en una sola.
6.4.- Pre-selecció de
les propostes
Una vegada aplicat els
criteris d’eligibilitat, la resta de propostes passaran a la Comissió de
Coordinació als efectes de la publicació de les 15 propostes. L’ordre establert
serà el que vingui determinat pel dia i hora de
presentació de les mateixes. Les 15 propostes es traslladaran als serveis
tècnics municipals per a que avaluïn la seva viabilitat, així com el seu cost.
6.5.- Valoració tècnica
de les propostes
Després de l’avaluació
dels serveis tècnics municipals, el resultat obtingut es presentarà de forma
raonada davant la Comissió de Coordinació.
6.6.- Selecció de les
propostes finalistes
La Comissió de
Coordinació presentarà les propostes finalistes que es traslladaran a la
ciutadania per a la seva votació i priorització. El nombre màxim de propostes
serà 15.
6.7.- Execució de les
propostes
La proposta/es
finalistes seleccionades seran executades per l’Ajuntament, qui determinarà la
forma de gestió d’acord amb la legalitat vigent.
7. CAMPANYA DE DIFUSIÓ
DE LES PROPOSTES I DEL PROCÉS PARTICIPATIU
7.1.- Difusió del
Procés participatiu
L’Ajuntament durà a
terme una campanya informativa sobre el procés participatiu amb l’objectiu que
la ciutadania en conegui els detalls més significatius, les seves fases i
metodologia.
7.2.- Difusió de les
propostes
7.2.1- Propostes
inicials
Es farà una
classificació de les propostes inicials en la que constaran les rebutjades i
les acceptades per la Comissió de Coordinació. En aquesta classificació hi constarà
el motiu o motius pels quals s’han rebutjat les propostes presentades. Aquesta
informació es publicarà a la web de l’Ajuntament de les Borges Blanques.
7.2.2.- Propostes i
pre-selecció
Es farà públic a la web
de l’Ajuntament el resultat del qual sorgiran les 15 propostes que es
traslladaran als serveis tècnics municipals
7.2.3.- Propostes a
avaluació dels serveis tècnics municipals.
Es farà pública i
raonada a la pàgina web de l’Ajuntament l’avaluació sobre les 15 propostes dels
serveis tècnics.
7.2.3- Propostes finals
Les propostes finals seleccionades
i destinades a votació hauran de publicitar-se amb la següent informació, com a
mínim:
-Descripció de
l’actuació.
-Ubicació territorial.
-Pressupost aproximat.
-Calendari previst.
-Traçabilitat, com a
mínim en el cas que la proposta s’hagi modificat al llarg del procés o sigui
producte de la reagrupació d’altres.
Es farà una campanya
informativa específica per aquestes propostes destinades a votació, amb
presència a la web de l’Ajuntament i els espais i actes públics.
8. VOTACIÓ I ELECCIÓ DE
PROPOSTES
8.1- Presentació de les
propostes
L'Ajuntament elaborarà
un document on figurarà la informació mínima requerida per a cada projecte o
actuació proposada. En el document figurarà, com a mínim, de manera clara:
Nom de la proposta.
Descripció i motivació
o justificació de la proposta.
Localització de la
proposta.
Pressupost estimat.
8.2.- Votació de les
propostes
L'Ajuntament es
compromet a facilitar i donar accessibilitat a tota la ciutadania per què pugui
fer efectiu el seu dret a vot. Per això s’habilitaran punts de votació
presencial a l’Ajuntament i a la Biblioteca Comarcal Marqués d’Olivart.
La votació es podrà realitzar
de manera presencial i electrònica durant quinze dies, havent-se d’escollir 3
propostes com a màxim.
Una vegada fet el recompte
de vots, el secretari/a aixecarà acta i passarà els resultats a l’Ajuntament
per tal que siguin publicats al web i s’iniciï el procés d’aprovació al Ple
municipal.
9. APROVACIÓ, SEGUIMENT
I RENDICIÓ DE COMPTES
9.1.- Aprovació
projectes
S’executaran els
projectes que hagin obtingut més puntuació en la fase de votació, fins arribar
a l’import total assignat i sense sobrepassar-lo. Aprovada l’execució d’aquests
projectes, en el cas que no s’esgoti l’import assignat, es podrà seleccionar el
primer projecte que es pugui portar a terme amb l’import sobrant.
9.2.- Seguiment
La Comissió de Coordinació
portarà a terme les funcions de seguiment de l’execució dels projectes dels
Pressupostos Participatius aprovats.
9.3.- Modificacions
Si per alguna circumstància
qualsevol de les propostes seleccionades no pogués realitzar-se, la Comissió de
Coordinació estarà facultada per proposar l’execució de la següent proposta. En
cas de no ser viable, s’executarà la primera proposta que ho sigui.
9.4.- Rendició de
comptes
Dins l'apartat
corresponent de la web de l’Ajuntament es publicarà en lloc preferent l’estat de
realització de les propostes seleccionades.
Executats tots els
projectes i sempre abans de la convocatòria d’un nou procés de pressupostos
participatius, la Comissió de Coordinació presentarà en audiència pública els
resultats obtinguts i informarà a la ciutadania sobre el desenvolupament del procés.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
El present Protocol
s'entén com un document marc que dóna legitimitat als processos de Participació
al pressupost que es duguin a terme a la vila de les Borges Blanques.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada